Liiketoimintayksiköt
SBU:t
SBU Westin toiminta-alueena on Pohjois- ja Keski-Eurooppa. SBU West keskittyy premium-tuotteiden kehittämiseen, valmistamiseen ja myyntiin. Asiakkaille tarjotaan kattavasti maalaamisen suunnitteluun ja toteuttamiseen liittyviä palveluja.
Toiminta-alue
-
Toiminta-alue: Ruotsi, Tanska, Norja, Suomi, Puola, Saksa, Viro, Latvia ja Liettua
-
Tuotantopaikat: Nykvarn, Ruotsi; Vantaa, Suomi; Debica, Puola; Tallinna, Viro
-
Suurimmat markkinat: Ruotsi (liikevaihto 127,6 milj. euroa vuonna 2018), Suomi (94,4 milj. euroa) ja Puola (84,6 milj. euroa)
Avainluvut 2019 (milj. euroa)
- Liikevaihto: 370,0 (381,2)
- Oikaistu liiketulos: 30,7 (34,5)
- Oikaistu liiketulos-%: 8,3 % (9,1 %)
- Liiketulos (EBIT): 30,4 (22,7)
- Liiketulos-% (EBIT-%): 8,2 % (6,0 %)
- Henkilöstö keskimäärin kauden aikana: 1 668 (2018)
Markkina-asema 2018
- Johtava kauppa-rakennusmaaleissa Ruotsissa 37 prosentin markkinaosuudella (arvomääräinen)
- Johtava kauppa- ja rakennusmaaleissa Suomessa 68 prosentin markkinaosuudella (arvomääräinen)
- Neljänneksi suurin kauppa- ja rakennusmaaleissa Puolassa 19 prosentin markkinaosuudella (arvomääräinen)
- Johtava kauppa- ja rakennusmaaleissa Baltian maissa yhtiön arvion mukaan 25 prosentin markkinaosuudella
Markkinat: Ruotsi, Tanska, Norja, Suomi, Puola, Saksa, Viro, Latvia ja Liettua
Suurimmat brändit: Tikkurila, Beckers, Alcro, Vivacolor
Asiakkaat: Vähittäiskauppa, tukkukauppa, kuluttajat, rakentamisen ammattilaiset, taustavaikuttajat kuten arkkitehdit ja sisustussuunnittelijat, metalli- ja puuteollisuuden asiakkaat
Jakelu: rakennustarvikeliikkeet, itsenäiset maalikauppiaat, tukkukauppiaat, omat ammattilaismyymälät, suoramyynti
SBU Westin suurimpien markkinoiden kuvaukset on esitetty alla:
RUOTSIN MAALIMARKKINA
- Markkinan koko noin 450 milj. euroa
- Maalin kulutus asukasta kohden noin 12 litraa
- Maalimarkkinan kasvu matalaa
Kysynnän rakenne: Premium- ja medium-hinta- ja laatuluokkien tuotteet
Brändit: Alcro, Beckers, Tikkurila
Jakelukanavat:
-
Kauppa- ja rakennusmaalit: rakennustarvikeliikkeet, lisäksi Ruotsissa omat ammattilaismyymälät, Happy Homes -ketju ja Colorama-kauppaketju
-
Teollisuusmaalit: suoramyynti, Tikkurila Industrial Paint Service
Kilpailijat: AkzoNobel, Flügger, Jotun, Sherwin-Williams, Teknos, useita paikallisia kilpailijoita
SUOMEN MAALIMARKKINA
- Markkinan koko noin 230 milj. euroa
- Maalin kulutus asukasta kohden noin 11 litraa
- Maalimarkkinan kasvu matalaa
Kysynnän rakenne: Premium- ja medium-hinta- ja laatuluokkien tuotteet
Brändit: Tikkurila
Jakelukanavat:
- Kauppa- ja rakennusmaalit: rakennustarvikeliikkeet, itsenäiset maalikauppiaat
- Teollisuusmaalit: suoramyynti, Tikkurila Industrial Paint Service
Kilpailijoita: Teknos, NorMaali, Sherwin-Williams, useita paikallisia kilpailijoita
PUOLAN MAALIMARKKINA
- Puolan kauppa- ja rakennusmaalimarkkinan koko noin 600 milj. euroa
- Maalin kulutus asukasta kohden Puolassa noin 11 litraa
- Puolan kauppa- ja rakennusmaalimarkkinan arvomääräinen kasvu noin 5 prosenttia viime vuosina
Kysynnän rakenne:
- Medium- ja economy-hinta-ja laatuluokkien tuotteet
- Premium-tuotteiden odotetaan kasvavan nopeimmin elintason noustessa ja laadun merkityksen kasvaessa
Brändit: Tikkurila, Beckers, Jedynka, Polifarb-Debica
Jakelukanavat:
- Kauppa- ja rakennusmaalit: rakennustarvikeliikkeet, itsenäiset maalikauppiaat
- Teollisuusmaalit: suoramyynti, Tikkurila Industrial Paint Service
Kilpailijoita; AkzoNobel, PPG, Sniezka, Caparol, Meffert, Teknos, Jotun, Hempel, useita paikallisia ja alueellisia kilpailijoita
SBU Eastin toiminta-alueena ovat Venäjä, Keski-Aasian maat ja Kiina. SBU East keskittyy lähinnä economy-tuotteiden kehittämiseen ja valmistamiseen, premium-tuotteet viedään alueelle pääosin SBU Westistä. Asiakkaille tarjotaan yhä enenevässä määrin maalaamisen suunnitteluun ja toteuttamiseen liittyviä palveluja.
Toiminta-alue
- Toiminta-alue: Venäjä, Keski-Aasian maat ja Kiina. Lisäksi kyseinen strateginen liiketoimintayksikkö on vastuussa viennistä noin 20 maahan.
- Tuotantopaikat: Pietari ja Almaty, Kazakstan
- Suurin markkina: Venäjä (liikevaihto 134,4 milj. euroa vuonna 2018)
Avainluvut 2019 (milj. euroa)
- Liikevaihto: 193,8 (180,3)
- Oikaistu liiketulos: 22,0 (9,9)
- Oikaistu liiketulos-%: 11,4 % (5,5 %)
- Liiketulos (EBIT): 20,0 (9,4)
- Liiketulos-% (EBIT-%): 10,3 % (5,2 %)
- Henkilöstö keskimäärin kauden aikana: 1 226 (2018)
Markkina-asema 2018
- Johtava kauppa- ja rakennusmaaleissa Venäjällä 19 prosentin markkinaosuudella (arvomääräinen)
Markkinat: Venäjä, Keski-Aasian maat ja Kiina, lisäksi SBU East on vastuussa viennistä yli 30 maahan
Suurimmat brändit: Tikkurila, Teks
Asiakkaat: Vähittäiskauppa, tukkukauppa, kuluttajat, rakentamisen ammattilaiset, taustavaikuttajat kuten arkkitehdit ja sisustussuunnittelijat, metalli- ja puuteollisuuden asiakkaat
Jakelu: rakennustarvikeliikkeet, itsenäiset maalikauppiaat, tukkukauppiaat, suoramyynti
VENÄJÄN MAALIMARKKINA
- Venäjän kauppa- ja rakennusmaalimarkkinan koko noin 1,5 miljardia euroa
- Maalin kulutus asukasta kohden noin 6 litraa
- Venäjän kauppa- ja rakennusmaalimarkkinan litramääräinen kasvu vuosittain keskimäärin noin 6 prosenttia vuosina 2004−2013, markkina laskenut viime vuosina
Kysynnän rakenne:
- Economy-hinta- ja laatuluokan tuotteet
- Premium-tuotteiden odotetaan kasvavan nopeimmin elintason noustessa ja laadun merkityksen kasvaessa
Brändit: Tikkurila, Teks, Finncolor
Jakelukanavat:
- Kauppa- ja rakennusmaalit: rakennustarvikeliikkeet, itsenäiset maalikauppiaat, tukkukauppiaat
- Teollisuusmaalit: suoramyynti, Tikkurila Industrial Paint Service
Kilpailijoita: AkzoNobel, Lakra-Sintez, Empils, ABC-Farben, Meffert, Caparol, useita paikallisia kilpailijoita